De där muffinsen

Här kommer receptet på de urgoda muffinsen som jag hittade hos Emmy.
 

Ingredienser:

  1. 3 ägg (varav enbart en gula)
  2. 40gr Pofiber
  3. 1 tsk bakpulver
  4. 1msk stevia strö
  5. 200g kvarg
  6. Några droppar citronarom
  7. 100 g frysta blåbär
Tillvägagång: Vispa upp tre äggvitor till ett hårt skum, kom i håg att spara en av gulorna.Blanda de torra ingredienserna (Pofiber, bakpulver och stevia strö). Tillsätt sedan de torra ingredienserna, kvargen, äggulan, citronaromen och de frysta blåbären tillsammans med äggvitan. Vänd allting till en smet och klicka ut det i muffinsformar.
 
Grädda i ca 15 min i 225 grader.
På hela satsen är det 281 kcal och jag fick ut ca 14 lagom stora muffins.
 
De är riktigt smaskiga, till och med min kära sambo gav dem ett plus. Han tycker dock att de ser något godare ut än vad de är. Men honom kan man inte riktigt lyssna på, då det gärna får vara sötare än sött för honom.
 
Man kan så klart variera detta recept hur man vill. Jag har redan provat en lite onnyttiga version; med choklad nibbs och lite kakao och lite mindre profiber. Dessa blev som sagt lite onyttigare och tror att de kommer gå hem ganska bra hos sambon min. Dessa gav ca 60 kcal per muffins. (nio muffins blev det av det hela).
 
/C
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0