Äppelchutney

Mammsen och Pappsen har en del äppelträd och jag har samlar på mig en del äpplen denna höst, trots att jag käkat en hel del kände jag att jag var tvungen att göra något åt den stora mängd som fanns i lägenheten. Så...Det blev äppelchutney. Riktigt god sådan.
Recept: Finhacka 3 stora vitlökar, två gula lökar, en ingefära bit (stor som din tumme) och två chilifrukter. Skär ca 1 kg äpple i bitar. Stek vitlöken, löken, ingefäran och chilifrukten lite snabbt och tillsätt sedan äppelbitarna, 2 dl vatten, 1 dl vitvinsvinäger. Låt det koka upp och tillsätt sedan 2dl socker (jag hade stevia strö och inte riktigt två dl). Låt det sedan koka försiktigt i 45 min, Häll sedan upp chutneyn i glasburkar medans den fortfarande är varm.
 
Håller i kylskåpet i ca 2 månader.
 
Hade tänkt ha denna chutney tillsammans med köttfärs eller som ikväll när vi ska äta "hamburgare"
 
/C


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0